כל מה שכדאי שתדעי על בדיקת צוואר הרחם

בדיקת צוואר הרחם, או בשמה המלא בדיקת שקיפות צוואר הרחם, ובלעז קולפוסקופיה, נועדה לאבחון מצבים סרטניים או טרום-סרטניים וקיומם של נגעים, בשלושה אזורים: הנרתיק, איבר המין הנשי וצוואר הרחם. זוהי בדיקה אבחנתית שחשיבותה רבה לצורך איתור שינויים בתאים ונגעים, ולאור תוצאותיה יוחלט על המשך ההליך הרפואי הנדרש.

מתי תופני לביצוע הבדיקה?

את הבדיקה יש לבצע בעקבות המלצת רופא, לאחר שאיתר ממצא חשוד המצריך בדיקה מעמיקה. דוגמה למקרה כזה היא תוצאה בלתי תקינה של בדיקת משטח צוואר הרחם (PAP) או דימומים במהלך קיום יחסי מין.
לבדיקת קולפוסקופיה נודעת חשיבות רבה באיתור מוקדם של סרטן צוואר הרחם, אשר נגרם על ידי וירוס הפפילומה (HPV).

אופן ביצוע הבדיקה

הבדיקה מבוצעת על ידי רופא נשים שתחום מומחיותו הוא מחלות צוואר הרחם. בתחילה מפשקים בעדינות את הנרתיק באמצעות מכשיר מיוחד, כדי לאפשר גישה להתבוננות מיטבית באזור.

הבדיקה מבוצעת בדרך כלל שלא תחת הרדמה, באמצעות קולפוסקופ – מיקרוסקופ חיצוני – אשר מספק תצוגה של האזור בהגדלה של עד פי 60. הקולפוסקופ מוחדר ישירות לצוואר הרחם ובאמצעותו בוחן הרופא את האזור.

תוך כדי הבדיקה נעשה שימוש בחומרים חומצה אצטית ויוד, המאפשרים לאבחן את סוג הנגעים, גבולותיהם וצורתם, ולהחליט אם הם חריגים. על פי רוב תוך כדי הבדיקה הרופא מחליט אם הנגעים תקינים אם לאו, ומעדכן את הנבדקת. במקרים מסוימים במהלך הבדיקה נוהג רופא הנשים לקחת ביופסיה (דגימת רקמה), כדי לברר אם הנגעים שנמצאו הם טרום-סרטניים או סרטניים. בדיקת הביופסיה מבוצעת במעבדה חיצונית.

משכה של בדיקת קולפוסקופיה עומד על כרבע שעה בממוצע, ובמהלכה אפשר לאבחן גם שינויים בריריות צוואר הרחם, יבלות בנרתיק (קונדילומה) שנגרמות בדרך כלל כתוצאה מווירוס הפפילומה וכן קיומם של תהליכים דלקתיים.

מהימנות בדיקת צוואר הרחם היא רבה ועומדת על יותר מ-90%. היה והממצאים אשר אובחנו במהלכה אינם ברורים די צורכם, מומלץ על פי רוב על עריכת בדיקה חוזרת.

ההכנה לקראת בדיקת צוואר הרחם

ככלל, הבדיקה אינה מצריכה היערכות מוקדמת, אולם רצוי שלא לקיימה בזמן הווסת או אם ישנה דלקת בנרתיק.

על הנבדקת להגיע לבדיקה כשבידה מסמכים רפואיים רלוונטיים דוגמת תוצאות בדיקת ה-PAP וכן אבחונים והפניות קודמים. טרם הבדיקה, רופא הנשים ישאל את הנבדקת שאלות הרלוונטיות לבדיקה כמו על היריונות קודמים, שימוש באמצעי מניעה, תאריך וסת אחרונה, רגישות לתרופות וכדומה.

האם יש לצפות לתופעות לוואי בעקבות הבדיקה?

הבדיקה עצמה כרוכה באי נעימות מסוימת ועשוי להיגרם במהלכה כאב באזור הרחם, היות שמדובר בהליך פולשני. אם לא נלקחה ביופסיה במהלך הבדיקה תופעות הלוואי כמעט ולא תורגשנה.

היה ונלקחה ביופסיה עלולה הנבדקת לחוש התכווצויות של הרחם בעת ביצוע הבדיקה ולאחר מכן, אשר בדרך כלל חולפות כלעומת שבאו. במקרים נדירים עשויים להופיע דימומים. אם ההתכווצויות הרחמיות והדימומים נמשכים, או מלווים בכאבים שאינם חולפים, יש צורך לשוב להתייעצות עם הרופא. במקרה של לקיחת ביופסיה על הנבדקת להימנע מפעילות ספורטיבית ליום אחד, ולהימנע ממגע מיני או שימוש בטמפונים למשך שבוע.

בדיקת צוואר הרחם כאמצעי טיפול

הקולפוסקופיה היא אומנם בדיקה, אך במקרים מסוימים עשויה לשמש כאמצעי טיפול. במידת הצורך היא משמשת כטיפול לייזר, באשר יש ביכולתה לצרוב באופן כימי וכן חשמלי. כמו כן אפשר להשתמש בבדיקה זו לטיפול בהקפאה של נגעים מקומיים בצוואר הרחם או בדפנות הנרתיק, באופן אשר מסייע לצמיחת רקמה חדשה ובריאה באזור הנבדק.

young-woman-feels-abdominal-pain-during-period-menstruation_122732-424
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
להרשמה לניוזלטר השאירו פרטים
בלוג מאסטרפלוס
המדריך הגדול למתאפרת המתחילה

לא כולן יודעות איך להתאפר בצורה מקצועית ומחמיאה – וגם כאלו אשר אוחזות ברזומה של שנים בעולם האיפור, יכולות להעיד

בלוג מאסטרפלוס
מקדם אתרים פרילנסר

מפתחי אתרים מבוקשים מאוד ושוק הפרילנסרים פורח. עם עלייתם של פרילנסרים, מנהלי גיוס צריכים לנקוט בגישה ניואנסית יותר לחיפוש שלהם.

קנדידה

קנדידה היא זיהום שמרים הנגרם על ידי צמיחת יתר של קנדידה אלביקנס. זהו סוג של שמרים שחיים בדרך כלל במעיים.

התקשרו עכשיו