ניתוח מוז והקשר שלו לשמש וקיץ

ניתוח מוז הוא הליך כירורגי להסרת נגעים מן העור המבוצע בשיטה הקרויה על שם הרופא שפיתח אותה, דוקטור פרדריק אדוורדמוהס. ניתוחי מוז נחשבים יעילים מאוד ומשמשים מזה עשרות שנים לטיפול בסרטן עור תוך שהם הולכים ומשתכללים עם התקדמות הטכנולוגיה העומדת לרשות הצוותים הרפואיים. ידוע שחשיפה מוגזמת לקרינת שמש מזיקה בטווח האולטרה סגול מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן העור, לפיכך יש קשר ישיר בין שמש וקיץ להליך הכירורגי המכונה ניתוח מוז.

מחלות סרטן בכלל וסרטן העור בפרט
מחלות סרטן נגרמות מליקויים בתהליכי התחדשות רקמות בגוף. בגופנו תאים משלל סוגים, רובם המוחלט מצויים בתהליך בלתי פוסק של שכפול כאשר תאים שהזדקנו מתים וחדשים תופס את מקומם, תהליך זה מכונה "מיטוזה". רקמות שונות מתחדשות בקצב שונה, כך למשל הכבד שלנו מוחלף כולו בתוך כשנה וחצי, השלד בתוך עשר שנים, תאי הדם האדומים חיים כארבע חודשים וכולי. 

תהליך החלפת כל מעטה העור, על שתי שכבותיו העיקריות וסוגי התאים השונים בהן, נמשך כשישה שבועות. מכיוון שהעור מתחדש במהירות חלוקה בלתי סדירה של תאים בו תגרום בתוך זמן קצר להופעת נגעים, גידולים טרום סרטניים ולעיתים גם גידולים ממאירים של מחלת סרטן עור מסוג כזה או אחר. 

אור שמש בריא וקרינת שמש מזיקה
אור השמש מורכב מקרינה בספקטרום רחב של אורכי גל, מהם כאלה שאנו רואים ואחרים, בטווח האינפרה אדום ובטווח האולטרה סגול, שהעין שלנו אינה בנויה לקלוט.  

ידוע שחשיפת העור לשמש תורמת לשמירה על רמה תקינה של ויטמין D בגופנו אולם בה בעת קרני שמש בטווח האולטרה סגול, אשר אין נראות לעין האנושית, עלולות לגרום נזק. הבדלים בגוון העור מקורם ברמה שונה של פיגמנט מלנין המיוצר בעורנו ומספק לנו הגנה טבעית מפני קרינת שמש מזיקה. בעלי עור כהה נוטים פחות לחלות בסרטן העור מאשר בעלי עור בהיר. 

חשיפה מוגזמת לקרינת שמש מזיקה עלולה לגרום ליקויים בתהליכי חלוקת תאים בעור ולהופעת נגעים וגידולים על פני הער וגם עמוק יותר בתוכו. הקיץ הישראלי מאופיין בקרינת שמש חזקה שחשוב מאוד להקפיד לא לחשוף את עורנו אליה לפרקי זמן ארוכים מדי. שהייה בצל בשעות שהשמש גבוהה בשמים, שימוש בכובע רחב שוליים ובמידת הצורך גם בקרם הגנה, בכוחם להגן עלינו מפני נזק מצטבר העלול לגרום להתפתחות מחלת סרטן עור. 

ניתוח מוז להסרת נגעים וגידולים מן העור
כאמור, חשיפה מוגזמת לקרני שמש אולטרה סגולות עלולה לגרום להופעת נגעים על העור ואף להתפתחות מחלת סרטן עור. טיפול בסרטן עור, כמו בסוגים אחרים של סרטן, כולל הסרת נגעים טרום סרטניים וגידולים ממאירים (שבכוחם לשלוח גרורות ולהתפשטות המחלה בגוף). חשוב מאוד להסיר גידולים ממאירים במלואם שכן הותרת תאים סרטניים מאחור עלולה לגרום להתפתחות גידולים חדשים, פעמים רבות ממאירים יותר מקודמיהם. 

בניתוח מוז הנגע המוסר מן העור מועבר למעבדה, בסמוך לחדר הניתוח, מוקפא ונפרס לפרוסות דקות. כל פרוסה נבחנת תחת מיקרוסקופ כדי לוודא שהיא מוקפת כולה ברקמה בריאה. כך ניתן לוודא הסרה מלאה של הנגע תוך פגיעה מזערית ברקמה בריאה סביבו. ניתוח מוז מתאים במיוחד להסרת נגעים בעלי גבולות לא ברורים, גידולים שחזרו לאחר ניתוח קודם ובמקרים בהם חשוב להותיר צלקת קטנה ככל שניתן (כאשר מסירים נגע מעור הפנים או הצוואר למשל). 

הקפדה על כללי חשיפה בריאה לשמש והימנעות מנזקי הקרינה האולטרה סגולה שלה היא הכרחית כדי למזער את הסיכון להתפתחות מחלת סרטן עור וצורך בהליך כירורגי מסוג ניתוח מוז.  



שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
להרשמה לניוזלטר השאירו פרטים
בלוג מאסטרפלוס
המדריך הגדול למתאפרת המתחילה

לא כולן יודעות איך להתאפר בצורה מקצועית ומחמיאה – וגם כאלו אשר אוחזות ברזומה של שנים בעולם האיפור, יכולות להעיד

בלוג מאסטרפלוס
מקדם אתרים פרילנסר

מפתחי אתרים מבוקשים מאוד ושוק הפרילנסרים פורח. עם עלייתם של פרילנסרים, מנהלי גיוס צריכים לנקוט בגישה ניואנסית יותר לחיפוש שלהם.

קנדידה

קנדידה היא זיהום שמרים הנגרם על ידי צמיחת יתר של קנדידה אלביקנס. זהו סוג של שמרים שחיים בדרך כלל במעיים.

התקשרו עכשיו