רגל רדומה – תופעה רגעית או מצב רפואי לא תקין?

אנשים רבים מתלוננים על תחושה של כף רגל רדומה, זו תופעה שכיחה ושמה המדעי הוא פרסתזיה, באנגלית Parerthesia. למעשה, מדובר בתחושת נימול באזור הרגליים הנגרמת לרוב כתוצאה מלחץ מתמשך על עצב מסוים. לפעמים לוקח כמה דקות עד שמצליחים להשתחרר מתחושת הנימול ברגליים, ולרוב חווים את התופעה כאשר קמים אחרי ישיבה ממושכת או כאשר מתעוררים בבוקר לאחר שנת הלילה.

בדרך כלל התחושה הלא נעימה והמעקצצת ברגליים חולפת מאליה לאחר כמה דקות טובות, אך אם התסמינים של רגל רדומה הם עקביים, חוזרים וגם לא חולפים מאליהם לאחר כמה דקות – במצב זה מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי מרופא המשפחה או מרופא מומחה. לכן, במצבים חולפים ולא עקביים של פרסתזיה אין צורך לדאוג מאחר והתופעה רגעית אך במצבים מתמשכים וחוזרים יש לעבור אבחון על מנת לשלול מצב רפואי לא תקין.

 

מהי רגל רדומה ומתי נחשבת התופעה הזאת לנורת אזהרה המעידה על משהו אחר?

רגל רדומה, פרסתזיה, היא תופעה שכיחה אצל נשים וגברים בכל הגילים. אובדן התחושה בגפיים נגרם ברוב המקרים בגלל לחץ זמני המופעל על עצב מסוים. כך לדוגמה, כאשר נשענים על הרגל מופעל לחץ על העצבים באזור, לכן העצבים מתקשים להעביר ולשדר אותות חשמליים אל המוח או לקלוט אותו חשמליים הנשלחים מהמוח לגפיים. האותות החשמליים מעבירים מידע על מצב הרגליים.

בעקבות הלחץ על העצבים מרגישים מעין תחושת נימול וקוצים בגפיים, והעצב עליו מופעל לחץ לא מתפקד כראוי. התחושה דומה מאוד לתחושה שמרגישים לאחר מכה חזקה במפרק שגורמת לזרם במעלה היד. אם הרגל רדומה בגלל לחץ על עצב, התחושה חוזרת לאיבר לאחר כמה דקות. עם זאת, התחושה ברגליים לא חוזרת מיד והיא נעשית בהדרגה, ובזמן ההתאוששות של העצבים שידור האותות החשמליים למוח ובחזרה ממנו נפגע, לכן חשים ברגל מעין עקצוץ או תחושה של שריפה, תופעה המכונה נמלול של הרגל.

 

מהם הגורמים לתופעה של רגל רדומה?

ישנם גורמים שונים לתופעת הרגל הרדומה, הגורמים העיקריים הם:

הפרעה עצבית – אחד הגורמים המרכזיים לתופעת הרגל הרדומה נובע מהפרעה עצבית, בדרך כלל בגלל לחץ המופעל על עצב השולח אותות חשמליים מהמוח אל הרגל, ובחזרה מהרגל למוח.

זרימת דם לקויה – ברגליים יש כלי דם רבים, הם אחראים על אספקת הדם. אם סובלים מזרימת דם לקויה או ממחלה המשפיעה על זרימת הדם עלולים לסבול מתופעת הרגל הרדומה באופן קבוע ומתמשך, אך בדרך כלל התופעה נגרמת בגלל הפרעה עצבית.

פריצת דיסק – פריצת דיסק גורמת לירידת מסה ולפגיעה בגובה הדיסקוס בתעלת השדרה, לכן המפרקים הבין חולייתיים נדחסים ונגרם לחץ רב על העצבים שיוצאים מתעלת השדרה לאיברים השונים, ואחת התופעה היא תחושת נמלול ברגליים.

בלט דיסק – בלט דיסק דיפוזי מפעיל לחץ עצום על שורש העצב הצווארי וגורם לכאבים מקומיים באזור הצוואר. הכאבים מוקרנים גם לאזור השכמות ולגפיים, לכן אם סובלים מרגל רדומה באופן מתמשך יש לעבור אבחון הכולל בדיקה האם סובלים מבלט דיסק.

תזונה לקויה – תזונה לקויה, חוסר בפעילות גופנית וחוסר בוויטמין B12, יכולים לגרום לתחושת נימול בגפיים ולתופעת הרגל הרדומה.

תרופות – תרופות שונות וטיפולי כימותרפיה יכולים לגרום לרגל רדומה.

סוכרת – אחד התסמינים המוכרים של סוכרת הוא תחושת הרגל הרדומה.

 

הטיפול ברגל הרדומה ובגורמים לה הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך

לאחר אבחון, מתאימים את הטיפול הנכון והמיטבי לתופעת הרגל הרדומה. במקרים רבים הטיפול מבוצע על ידי פיזיותרפיסט מנוסה או כירופרקט ויש לשחרר את הלחץ העצבי שגורם לתופעת הנימול בגפיים. בטווח הקצר מטפלים בשחרור הלחץ העצבי, לעתים בשילוב תרופות ייעודיות, ובטווח הארוך יש לעבור טיפולי פיזיותרפיה ובהתאם לצורך הליך כירורגי לשחרור הלחץ העצבי.

קרדיט תמונה: freepik
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
להרשמה לניוזלטר השאירו פרטים
בלוג מאסטרפלוס
המדריך הגדול למתאפרת המתחילה

לא כולן יודעות איך להתאפר בצורה מקצועית ומחמיאה – וגם כאלו אשר אוחזות ברזומה של שנים בעולם האיפור, יכולות להעיד

בלוג מאסטרפלוס
מקדם אתרים פרילנסר

מפתחי אתרים מבוקשים מאוד ושוק הפרילנסרים פורח. עם עלייתם של פרילנסרים, מנהלי גיוס צריכים לנקוט בגישה ניואנסית יותר לחיפוש שלהם.

קנדידה

קנדידה היא זיהום שמרים הנגרם על ידי צמיחת יתר של קנדידה אלביקנס. זהו סוג של שמרים שחיים בדרך כלל במעיים.

התקשרו עכשיו