פסילת צוואה בשל השפעה בלי הוגנת

תהליך עריכת צוואה הוא היבט חיוני בתכנון עיזבונו של אדם. הצוואה מאפשרת לחלק את נכסיו של אדם בהתאם לרצונו. עם זאת, ניתן להטיל ספק בתוקפה של צוואה אם מאמינים כי השפעה בלתי הוגנת שיחקה תפקיד ביצירתה.

הבנת המושג השפעה בלתי הוגנת והבנת ההשלכות על תוקפה של צוואה הן קריטית הן עבור המצווה והן עבור הנהנים הפוטנציאליים.

המאמר באדיבות אתר: https://www.accordil.co.il/

 

מהי השפעה בלתי הוגנת?

חוק הירושה מגדיר השפעה בלתי הוגנת כאונס, איום, מניפולציה או כפייה בלתי הולמת של המצווה על ידי אדם אחר, לעתים קרובות מצד בן משפחה, חבר או מטפל, במטרה להשפיע על רצונו החופשי של המצווה. בהקשר של צוואות ועיזבונות, השפעה בלתי הוגנת מתרחשת כאשר אדם מפעיל שליטה כה רבה על המצווה, עד כי הצוואה המתקבלת משקפת את רצונותיו של המשפיע ולא את רצונותיו האמיתיים של המצווה.

ההבחנה בין השפעה בלתי הוגנת לבין השפעה סבירה היא קריטית לקביעת תוקפה של צוואה. השפעה סבירה מתרחשת כאשר המצווה מקבל עצות או הצעות מאחרים, אך בסופו של דבר מקבל החלטות משלו בנוגע לעיזבונו. לדוגמה, ילד יכול להביע את רצונו לרשת פריט מסוים מההורה שלו, אך בסופו של דבר ההורה בוחר אם לכלול בקשה זו בצוואתו.

השפעה בלתי הוגנת, לעומת זאת, כרוכה במניפולציה או כפייה הגוברת על האוטונומיה של המצווה, כגון איומים, בידוד או הטעיה.

 

כיצד ניתן להוכיח השפעה בלתי הוגנת?

הוכחת השפעה בלתי הוגנת יכולה להיות מאמץ מורכב ומאתגר, שכן לעתים קרובות היא דורשת להוכיח את קיומם של אלמנטים ספציפיים. באופן כללי, אלמנטים אלה כוללים:

  1. קיומה של מערכת יחסים חסויה בין המצווה לבין המשפיע;
  2. מעורבותו הפעילה של המשפיע בהכנת הצוואה או בביצועה;
  3. רגישותו של המצווה להיות מושפע בשל גורמים כגון גיל, בריאות או יכולת נפשית;
  4. קיומה של צוואה המיטיבה שלא לצורך עם המשפיע, לעתים קרובות לרעת מוטבים אחרים.

נטל ההוכחה במקרים של השפעה בלתי הוגנת מוטל בדרך כלל על הצד המערער על הצוואה. יש לקבוע, על סמך מכלול הראיות, כי רצונו החופשי של המצווה הושפע. ראיות שניתן להשתמש בהן לביסוס השפעה בלתי הוגנת כוללות עדויות עדים, רשומות רפואיות ותיעוד מעורבותו של המשפיע בעריכת הצוואה או בביצועה.

כך למשל, עדות לכך שהמשפיע בודד את המצווה מבני משפחה אחרים או לחץ עליו לשנות את צוואתו זמן קצר לפני מותו, עשויה להצביע על השפעה בלתי הוגנת.

 

השלכות של פסילת צוואה בשל השפעה בלתי הוגנת

לביטול צוואה בשל השפעה בלתי הוגנת יכולות להיות השלכות משמעותיות הן על עיזבון המצווה והן על הנהנים. אם צוואה נחשבת פסולה, ניתן לחלק את נכסי המצווה בהתאם לדיני הירושה, אשר עשויים שלא לעלות בקנה אחד עם רצונו האמיתי של המנוח. זה יכול לגרום למאבקים משפטיים ארוכים וסכסוכים, מה שעלול לגרום למתח רגשי וכלכלי.

כדי להפחית את הסיכון של פסילת הצוואה בשל השפעה בלתי הוגנת, חיוני שהמצווה יפנה לייעוץ משפטי, וזאת על מנת לערוך צוואה המשקפת במדויק את רצונותיו.

 

סיכום

השפעה בלתי הוגנת היא מושג שיש להבין בתחום הצוואות והעיזבונות, שכן להשפעה בלתי הוגנת השלכות חמורות על תוקפה של צוואה. על ידי הכרת ההבדלים בין השפעה בלתי הוגנת להשפעה סבירה, הבנת התהליך של הוכחת השפעה בלתי הוגנת, ומודעות להשלכות האפשריות של פסילת צוואה, המצווה והיורשים יכולים להתמודד טוב יותר עם הליך הירושה.

freepik
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
להרשמה לניוזלטר השאירו פרטים
בלוג
מוצרי טיפוח לגבר – סוגים ואפשרויות שכדאי לך להכיר

טיפוח עצמי הופך להיות חשוב יותר ויותר, הן עבור נשים והן עבור גברים, ולכן כיום גברים כבר לא נרתעים משימוש במוצרי טיפוח שונים כחלק משגרת יומם. מטיפוח עור לטיפוח שיער ומעבר לכך, עולם מוצרי הטיפוח לגברים התרחב באופן נרחב, ומציע שפע של אפשרויות המותאמות לכל צורך והעדפה. 

פנים
בלוג
טיפוח נכון של עור הפנים – לא רק אצל קוסמטיקאית

בחיפוש אחר עור זוהר וצעיר, אנשים רבים פונים לספא ולמכוני יופי לקבלת טיפולים לחידוש עור הפנים. למרות שטיפול מקצועי אכן יכול לחולל פלאים, המהות של טיפול נכון בעור הפנים חורגת הרבה מעבר לגבולות של מכוני היופי.

רופא עור
בלוג
5 סיבות לפנות לרופא עור מומחה ולא לחכות

מתי בפעם האחרונה נתת לעור שלך את תשומת הלב הראויה? לעתים קרובות מתעלמים מהעור שלנו, הוא מספר סיפורים שקט, המספר את הסיפורים המורכבים על בריאותנו, אורח חיינו והקרבות שהוא מתמודד איתם מדי יום. זה לא רק נדן מגן; זהו איבר חיוני כמו הלב או הריאות, המשתתף באופן פעיל ברווחתנו הכללית. עם זאת, כשמדובר בחיפוש אחר טיפול מיוחד לאיבר חיוני זה, רבים מאיתנו מהססים, וברירת המחדל היא המיתוס ש"זה רק עור".

התקשרו עכשיו