חיוך חושף חניכיים – מה אפשר לעשות?

אנשים רבים נמנעים מחיוך בגלל תופעה מוכרת ונפוצה של חיוך חושף חניכיים. התופעה המוכרת נקראת באנגלית Gummy Smile, כלומר חשיפת יתר של החניכיים העליונות כאשר מחייכים. התופעה אינה אסתטית מאחר והשפה העליונה מתרוממת מעל קו השיניים וכך רקמת החניכיים חשופה למראה בזמן חיוך ו/או בזמן דיבור.

כדאי לדעת כי תופעת החיוך חושף החניכיים נפוצה יותר אצל נשים בהשוואה לשכיחות התופעה אצל גברים, ביחס של 2 ל-1. יש מגוון גורמים לתופעה השכיחה, הגורמים המרכזיים הם:

  • לסת עליונה גדולה ומפותחת יתר על המידה, מלידה.
  • מבנה אנטומי בולט במיוחד של הלסת העליונה.
  • שיניים קצרות או גודל שיניים מעוות עם כותרות קצרות ולא פרופורציונליות, בדרך כלל עקב בקיעה לא מספקת של השיניים שגורמת לעודף ברקמת החניכיים.
  • שפה עליונה הדוקה וקצרה יחסית.
  • שפה עליונה מתרוממת בקלות (היפראקטיבית) הגורמת לחשיפת יתר של החניכיים והשיניים כאשר מדברים או מחייכים.
  • מחלות חניכיים שונות.

 

חשיפת חניכיים בזמן חיוך או דיבור – ליקוי אסתטי המעיד על בעיות נוספות

כאמור, התופעה של חשיפת החניכיים בזמן הדיבור והחיוך משפיעה על המראה האסתטי של גברים ונשים, אך מעבר לכך שזהו ליקוי אסתטי העלול לפגוע בדימוי העצמי ובמראה הכללי של האדם, התופעה מצביעה גם עם בעיות נוספות הדורשות אבחון וטיפול מתאים.

יש אנשים שאצלם תופעת ה-Gummy Smile נובעת מפגם מולד של לסת עליונה שהתפתחה יתר על המידה, אך במקרים רבים אחרים התופעה נגרמת בגלל בעיות שונות במבנה הלסת ובשיניים. לכן, ברוב המקרים יש לעבור טיפול משולב הכולל טיפול כירורגי בבית חולים או במרפאה מתקדמת וטיפול על ידי אורטודונט מומחה כמו יישור שיניים ועוד.

כדי להכין תוכנית טיפולים מותאמת אישית יש לעבור אבחון מקצועי. חשוב לציין כי מקובל בעולם רפואת השיניים לסווג את תופעת החיוך חושף החניכיים לפי שלוש דרגות ועל פי כמות החניכיים הנחשבות בזמן חיוך ו/או דיבור. שלוש הדרגות הן:

  • מצב קל – כמות החניכיים החשופה בזמן החיוך היא פחות מ-25%.
  • מצב בינוני – כמות החניכיים החשופה והמוצגת בזמן החיוך היא פחות בטווח של 50%-25%.
  • מצב מתקדם – כמות החניכיים החשופה והמוצגת בזמן החיוך היא מעל 50%.

 

מה הטיפול המומלץ לתופעה ותוך כמה זמן משיגים את התוצאה הרצויה?

במצבים המתקדמים של הבעיה נדרש טיפול משולב המבוסס על טיפול כירורגי ויישור שיניים. יש לעבור ניתוח אורתוגנטי המשמש לתיקון ליקויים בסגר השיניים, הניתוח מבוצע על ידי מומחה לכירורגיית פה ולסת. לכן, אם מאבחנים מקרה קיצוני ומצב מתקדם בו הלסת העליונה בולטת יתר על המידה יש לעבור ניתוח ולרוב נדרש גם יישור שיניים על ידי אורתודונט מומחה.

במצב בינוני בו הבעיה מתמקדת בגודל כותרות השיניים מודדים את כותרות השיניים בשיטה מיוחדת ובהתאם לממצאי האבחון מאריכים את הכותרות של השיניים כדי להשיג פרופורציות נכונות מבחינת אורך ורוחב השיניים. הטיפול מחזיר את היחס הנכון בין גודל החניכיים לחשיפת החניכיים בזמן חיוך או דיבור. בדרך כלל עוברים טיפול משולב הכולל הארכת כותרות וטיפול אסתטיקה משלימים כמו ציפוי למינייט לשיניים הקדמיות, שחזורים אסתטיים וכדומה.

במצבים מסוימים משלבים טיפולים מעולם האסתטיקה כמו הזרקת בוטוקס כדי להביא להרפיית שריר השפה העליונה.

perfect-healthy-teeth-smile-young-woman-teeth-whitening-stomatology-concept (1)
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
להרשמה לניוזלטר השאירו פרטים
השתלת שיער בארץ

השתלת שיער בארץ ההחלטה על טיפול השתלת שיער בארץ היא החלטה משמעותית, וחשוב להבין את המידע, כדי שניתן יהיה לדעת

טיפוח ואסתטיקה
התאמת איפור שפתיים למבנה הפנים

השפתיים הם אחד האזורים החשובים ביותר באיפור. נשים רבות אוהבות להתאפר בעיקר בשפתיים ואילו בעיניים לשמור על איפור רך יותר

התקשרו עכשיו